Промисловий дизайн тролейбуса

Булат Окуджава використав тролейбус як засіб боротьби з нудьгою. Ми не закликаємо вас намотувати кола, очікуючи впорскування ендорфінів у кров, але іноді дизайн транспортного засобу може підняти настрій.

Креативний дизайн тролейбуса

Фото. Незвичайний дизайн тролейбусів

У статті розглянемо, чим відрізняються українські тролейбуси від закордонних, як змінювався дизайн, починаючи з 1944 року і які новинки тролейбусного ринку очікують нас у найближчому майбутньому.

Грінпіс та Мінфін схвалюють

Хоча на території України як громадський транспорт найбільш популярні автобуси та маршрутки, тролейбуси мають незаперечну перевагу: вони не шкодять навколишньому середовищу. У тролейбусах немає двигуна внутрішнього згоряння. Вони рухаються за рахунок приводу, який перетворює електричну енергію на механічну.

Також використання електроенергії вигідніше, ніж використання палива. Москвичі, яким не байдужа доля міста, порівняли вартість експлуатації тролейбусних та автобусних мереж.

Вартість річної експлуатації 1 тролейбуса – 3,41 мільйона рублів, автобуса – 3,94 мільйона. Вартість електрики на 1 км пробігу тролейбуса – приблизно 9 рублів, а дизельне паливо на 1 км пробігу автобуса обійдеться в 16 рублів. Причина, через яку в результаті тролейбус дешевший лише на 15,5% — необхідність обслуговувати складну інфраструктуру.

Саме тому агентство «КЛОНА» вважає, що варто уважніше придивитися до цього виду транспорту.

Дизайн тролейбуса: назад у минуле

Перший повоєнний «виїзд у світ» відбувся 5 листопада 1944 року. Дизайн транспортного засобу можна охарактеризувати так: паралелепіпед на колесах. Дійсно, у зовнішньому вигляді тролейбуса не було нічого зайвого, що цілком виправдано в умовах дефіциту.

Промисловий дизайн тролейбуса

Фото. Перший повоєнний тролейбус

Потім працівники пропаганди (як зараз заведено говорити — піарники) здогадалися, що тролейбус — не лише засіб пересування, а й чудовий майданчик для реклами. І «прикрасили» мінімалістичний дизайн корпусу слоганами про світле комуністичне майбутнє.

Дизайн транспортного засобу

Фото. «Нехай живе партія». Як виявилося, тролейбуси довговічної партії

У період із 1957 по 1968 відбувається «пом’якшення дизайну». Лінії кузова стають плавними та округлими. З погляду промислового дизайну, це покращує аеродинамічні характеристики. З естетичної точки зору це просто красиво. Тенденція плавних ліній простежується у тролейбусах, а й у дизайні автомобілів.

Дизайн перших тролейбусів

Фото. Новий округлий кузов. 1960 рік

Раніше на території Виставкового центру була екскурсійна лінія завдовжки 9,5 км. Оглядові тролейбуси мали величезні бічні вікна та невеликі вікна на даху. Звичайно, це позначалося на міцність кузова. У 1968 екскурсії по ВДНГ припинилися і тролейбуси почали курсувати московськими маршрутами.

Тролейбус на ВДНГ

Фото. ВСХВ, він же ВДНГ-тролейбус

У 1969 році помилка з жорсткістю кузова була виправлена. Дизайн тролейбуса після цього кардинально не змінився, хіба що площа скління стала меншою.

Дизайн транспорту

Фото. Тролейбус 70-х

Зараз словосполучення «вантажний тролейбус» викликає подив, але в шалені 80-ті вони сміливо курсували вулицями Союзу. Червоно-жовтий ТГ-3 – дуобус, він обладнаний одразу двома двигунами: внутрішнього згоряння та тяговим електродвигуном. Жовтий КТГ-1 також має додаткову кабіну зверху. Вона варта контролю контактних шляхів.

В основі дизайну є принцип «нічого зайвого». А яскравий колір кузова допомагає уникнути дорожньо-транспортних пригод.

Промисловий дизайн вантажних тролейбусів

Фото. Вантажні тролейбуси ТГ-3 та КТГ-1

У 80-х роках інженерні рішення диктують зміни у промисловому дизайні тролейбусів: з’являються треті двері. Модель ЗіУ-9 курсує маршрутами СРСР, Східної Європи і навіть Латинської Америки. Додаткові двері спростили висадку та посадку пасажирів, але зробили кузов ненадійним. Він почав просідати по центру.

Проблему вирішили білоруси. Вони перенесли електрообладнання на дах. Модель АКСМ-101ПС випускалася з 1997 до 2003 року.

Дизайн транспорту

Фото. Тридверний ЗіУ та його білоруський аналог

У 1992 році в Черкасах починає рости та розвиватися компанія «Богдан». За роки української незалежності на дорогах з’явилися автобуси, тролейбуси, легкові авто, вантажна та комерційна техніка її виробництва.

Дизайн тролейбусів тішить. Жовті зовні, сині всередині, із невеликою смужкою українського орнаменту. Збіг? Чи акт патріотизму?

Промдизайн сучасних тролейбусів

Фото. Тролейбуси черкаського виробництва Богдан

Першим в українській лінійці автобусів був Богдан Т501.10. Наступні серійні моделі мали лише невеликі видозміни. Кузов оброблений антикорозійними емалями. Максимальна швидкість – 100 км/год.

У задній частині салону тролейбуса Т501 зникло підвищення. Тепер транспортний засіб є повністю низькопідлоговим, з’явилися сидіння нового типу.

Тролейбуси на вулицях Росії, Білорусії, Польщі

Увага, спойлер.

Кардинальних відмінностей між закордонними та вітчизняними тролейбусами немає. Розглянемо, наприклад, наших сусідів.

Росія

Найбільша тролейбусна мережа у світі знаходиться у Москві. На другому місці – мінські тролейбуси. До речі, саме Радянський Союз був першою країною, яка замислилася про вплив транспорту на довкілля.

Зараз у російській столиці можна зустріти тролейбус білоруського виробництва БКМ-43303 Vitovt Max Duo. Промисловий дизайн продуманий до дрібниць:

  • в наявності дизель-генераторна установка, що дозволяє їхати без надходження електроенергії;
  • зручні сидіння (автор не пробував, він повірив відгукам);
  • низька підлога;
  • два великі майданчики біля 2-х і 3-х дверей.
Сучасний промисловий дизайн

Фото. Російський Вітовт

Білорусь

«Білкомунмаш» — білоруський виробник наземного транспорту, який постачає тролейбуси, пасажирські трамвайні вагони та електробуси до 9 країн світу.

Білоруські тролейбуси відрізняються підвищеним рівнем комфорту:

  • в салоні є 6 відкидних сидінь, що збільшують місткість за годину пік;
  • тролейбус обладнаний висувним пандусом та системою зниження рівня до висоти тротуару;
  • у салоні є кондиціонери;
  • завдяки конденсаторним батареям транспортний засіб може проїхати 5 км. без контакту з проводами.

У 2015 році «КЛОНА» для підприємства «Білкомунмаш» розробила промисловий дизайн валідатора – пристрої для перевірки проїзних квитків.

Промисловий дизайн валідатора

Фото. Український валідатор для білоруського тролейбуса

Про інші наші розробки читайте у статтях:

Польща

У Польщі тролейбусів нема. Вони припинили своє існування в 1995, оскільки контактні дроти перетиналися з трамвайними та заважали руху великогабаритного транспорту. Тепер варшавські тролейбуси можна побачити хіба що у музеї транспорту.

Що нового у тролейбусному світі?

Німецька компанія Viseon розробила промисловий дизайн тролейбусів для студентів Саудівської Аравії.

Сучасний промдизайн

Фото. Тролейбус виробництва Viseon

Тролейбуси забезпечують повідомлення між університетом та гуртожитками, що знаходяться за межами Абу-Дабі. Вартість однієї машини – близько мільйона євро.

У тролейбусах є wi-fi, система клімат-контролю та повітряні завіси біля дверей. У машинах встановлені тоновані склопакети, що рятують від 50-градусної спеки.

У Швейцарії з’явилися тролейбуси, які працюють без контактних ліній електропередач. Вони обладнані акумуляторами, енергетичний запас яких поповнюється під час висадки та посадки пасажирів. Цієї енергії якраз вистачає, щоб доїхати до наступної зупинки.

У Японії міста Татеяма та Оматі з’єднані підземною тролейбусною лінією. Вона проходить крізь частину гірського хребта. До речі, звичайних наземних тролейбусів у Японії немає.

Дизайн японського тролейбуса

Фото. Тролейбус відправляється в Татеяму

Така сама підземна тролейбусна лінія є у Бостоні. Вона називається срібною лінією.

Американський промисловий дизайн

Фото. Американська срібна лінія

У США транспортна компанія King County Metro Transit у 2016 році почала експлуатувати тролейбуси Xcelsior XT40. Вони мають акумулятори, які дають змогу пересуватися без контакту з проводами. Запас ходу становить від 5 до 8 км. Цей гібрид тролейбуса та електробуса вже працює на вулицях Сіетлу.

Промисловий дизайн тролейбуса

Фото. Сіетлський тролейбус з акумулятором

Команда «КЛОНИ» щиро сподівається, що тролейбуси мають майбутнє, бо це:

  • екологічно;
  • економно;
  • зручно.

Ще щирішим ми сподіваємося, що майбутнє є у наших із вами взаєминах. Якщо раптом вам доведеться створити 3D модель тролейбуса або вилити з пластику окрему його частину – просто наберіть наш номер.

З радістю вам допоможемо.

Ваша КЛОНА

+38 (044) 338 88 02

hi@klona.ua